Letter from Switzerland

Objekttyp:  Group

Zeitschrift:  The Swiss observer : the journal of the Federation of Swiss
Societies in the UK

Band (Jahr): - (1980)

Heft 1772

PDF erstellt am: 27.06.2024

Nutzungsbedingungen

Die ETH-Bibliothek ist Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften. Sie besitzt keine Urheberrechte an
den Inhalten der Zeitschriften. Die Rechte liegen in der Regel bei den Herausgebern.

Die auf der Plattform e-periodica vero6ffentlichten Dokumente stehen fir nicht-kommerzielle Zwecke in
Lehre und Forschung sowie fiir die private Nutzung frei zur Verfiigung. Einzelne Dateien oder
Ausdrucke aus diesem Angebot kbnnen zusammen mit diesen Nutzungsbedingungen und den
korrekten Herkunftsbezeichnungen weitergegeben werden.

Das Veroffentlichen von Bildern in Print- und Online-Publikationen ist nur mit vorheriger Genehmigung
der Rechteinhaber erlaubt. Die systematische Speicherung von Teilen des elektronischen Angebots
auf anderen Servern bedarf ebenfalls des schriftlichen Einverstandnisses der Rechteinhaber.

Haftungsausschluss

Alle Angaben erfolgen ohne Gewabhr fir Vollstandigkeit oder Richtigkeit. Es wird keine Haftung
Ubernommen fiir Schaden durch die Verwendung von Informationen aus diesem Online-Angebot oder
durch das Fehlen von Informationen. Dies gilt auch fur Inhalte Dritter, die tUber dieses Angebot
zuganglich sind.

Ein Dienst der ETH-Bibliothek
ETH Zirich, Ramistrasse 101, 8092 Zirich, Schweiz, www.library.ethz.ch

http://www.e-periodica.ch



(LETTER FROM SWITZERLA

DURING my later years as a
correspondent in London a
youngish attaché at the
embassy asked me, soon
after his arrival, which of the
British papersIconsidered to
be the most influential

The question is an interesting
one, but it is not very easy to
answer. To start with one has to
try to define the term influential
as clearly as possible: is it meant
in the sense that the Press can
influence governmental or par-
liamentary decision and policy?
Oris it meant in the sense that it
can and does influence public
opinion?

[ do not think that any British
newspaper — or any Swiss one
for that matter — has so much
influence that it can induce a
government or parliament to
take decisions which it would
not have taken anyway.

If leader writers, and be they
ever so prominent in the hier-
archy of the fourth estate, think
that they can force govern-
ments or government depart-
ments to decide matters accord-
ing to their own wishes, then
they overestimate their own
influence.

As an example [ need only

quote the Daily Express with its
four million circulation: it
thundered against Britain's

entry into the European Com-
munity during months and
years, but without achieving its

A pact of mutual

THE extradition treaty bet-
ween Britain and Switzerland
was 100 years old last week.

During its lengthy existence
literally dozens of criminals
have been repatriated by both
countries to face trial, and often
imprisonment, at home.

The treaty — at the time only
the second to be entered into by
the Swiss — was signed in Berne
on November 26, 1880, by the
British Minister to the Swiss
Confederation, the Hon. Hussey
Crespigny Vivian, and the Vice
President of the Swiss Federal
Council, F. Anderwerth, who
was also chief of the Federal
Department of Justice.

It covered all common crimes

" How influential
is the Press?

aim. This is only one of many
examples which show that
governments are hardly ever
directly influenced by the Press.

Another one would date back
to the autumn of 1956 when the
then Prime Minister Anthony
Eden ignored a very powerful
press campaign against any
military intervention against
President Nasser's Egypt and
did the very thing the mass
media (and the Church and the
trade unions) advised against.

On the other hand the Press
can and does vitally influence
public opinion. And since no
democratic government can
ignore public opinion forlong; it
can be said that the Press can —
and often does - indirectly
influence governmental think-
ing. Many people on the
Continent believe that the
London Times — known also as
“The Thunderer” - is a
governmental organ, and that
whatever the Times says reflects
governmental thinking.

This is of course a totally

and offences punishable by

more than three months
imprisonment, but excluded
political, fiscal and military

misdemeanours.

The treaty was declared
operational in Switzerland and
Great Britain including all her
dominions and foreign posses-
sions.

However today, following the
dissolution of the Empire, it
continues to be honoured by
Canada, Australia and South
Africa but to a much lesser
extent by the newly-independent
former colonies.

One curious feature of the
treaty is the lack of complete
reciprocity. This results from the

erroneous belief, even ifitis true
that the Times has in the past
occasionally been wused by
Conservative Prime Ministers to
influence public opinion.

One such case dates back to
1936 when the then (Conser-
vative) PM Stanley Baldwin was
determined to bring about the
abdication of the then reigning
King Edward VIII over the Wallis
Simpson affair. The Times
received a flood of readers
letters during that crisis — many,
as one now knows, in favour of a
morganatic marriage of the
King, but many also in favour of
abdication.

As only the latter ones were
ever published, at least a section
of the public’s opinion was
influenced in the sense which
Baldwin wanted. It was, in other
words, a case of indirect
governmental influence on
public opinion, and not vice-
versa,

Another well-known such
case dates back to 1938, when
the then (Conservative) Prime

respect

Swiss constitution, which forbids
the expulsion or extradition of a
Swiss national from his country.
The British have no - such
reservations. So when crimes
are committed on British soil by
a Swiss fugitive Her Majesty’s
Government has to demand
punishment of the fugitive by his
fellow countrymen.

But despite the anomalies
extraditions continue, denoting
the mutual respect and under-
standing that exists between the
two countries.

Perhaps a sign of the times,
the traffic is actually on the
increase, the Swiss now request-
ing around four extraditions a
year mainly for drug offences.

Minister Neville Chamberlain
influenced the Times to publish
an article about “far away
Sudetenland”, to which, it was
stated, Nazi Germany might well
have a legitimate claim.

Can the Press make or break
governments? Or can tele-
vision do it? Again it is not easy
to give a “Yes or No” reply to
this question. 1 do, however,
remember a case, of which it can
be said that a newspaper was
instrumental in bringing down
an immensely popular Prime
Minister. I refer, of course, to the
election campaign in June-July
1945, just after the end of World
War Two.

Most observers took it for
granted that the architect of
victory in Europe, Winston
Churchill, would be re-elected
with a large majority. But the
Daily Mirror, that widely read
Left-wing paper with its five
million circulation and its handy
small format, had decided that it
was time for a change.

It published, during the most
crucial moments of the cam-
paign, a picture of Churchill
over the whole front page,
showing him with a revolver in
his hand and his finger on the
trigger. This picture inferred, of
course, that Churchill was a
trigger-happy warrior, and thus
a national danger in peacetime.

It is impossible to say how
many voters were thus influenced
to vote Labour, but it can cer-
tainly be said that the Daily
Mirror had substantially contri-
buted to Churchill's defeat. He
himself, as is now known, first
thought of sueing the Mirror's
editor, but after a few days
thought better of it and dropped
the idea.

Theinfluence of the Press and
of other media, direct or
indirect, can, as these few
examples have shown, be con-
siderable. And sometimes one
can even speak of a kind of
inter-dependence between the
executive and the fourth estate.

GOTTFRIED KELLER



	Letter from Switzerland

